top of page

TEMATIKA

VZM közösségi tervezés alapjai, alap- és haladóképzés

 

A VZM közösségi tervezés alapképzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének megismerkedni a hatékony konfliktuskezeléssel és a közösségi mediációs technikákkal. A képzés során a hétköznapokban használható konfliktuskezelési módszerek megismertetése mellett lehetőséget biztosítunk a konfliktuskezelési alapkompetenciák elsajátítására. Emellett megismerhetik a közösségi tervezés mediációs módszereit, és átfogó képet adunk a közösségi tervezés előnyeiről, alkalmazhatósági köréről, mindezt sok helyzetgyakorlat, csoportmunka, beszélgetés és játék segítségével.
 

A képzés során szóba kerül néhány általunk szervezett közösségi tervezési folyamat – településfejlesztési koncepciók készítése közösségi tervezéssel, a kaposvári Cseri park közösségi tervezése, a Vérmező közösségi tervezése, a Római part közösségi tervezése, a nagykovácsi Lenvirág park közösségi tervezése, a kőbányai Kékvirág park közösségi tervezése –, valamint ezek eredményei, tanulságai.


A VZM közösségi tervezés haladóképzés a közösségi tervezési események gyakorlati megvalósítására fókuszál. Számba vesszük az egyes közösségi tervezési eseményeken használható módszereket, és egyedi szituációs játékokban ki is próbáljuk azokat. Részletesen bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatát az előkészítéstől, az egyes fórumok levezetésén át az utánkövetésig. Emellett természetesen lesz sok helyzetgyakorlat, játék, amellyel az alapképzésen elsajátított konfliktuskezelési technikák tökéletesíthetők. A haladóképzés az alapképzésen elsajátítottakra épül.

Témáink a képzés során:

1. Mi jut eszünkbe a konfliktusokról? A konfliktusok eredete, fajtái

2. Saját erősségek és fejlesztendő területek a konfliktuskezelésben

3. A konfliktus, mint lehetőség, avagy egy jól megoldott konfliktus egyéni és közösségi szinten is előrevisz

4. Konfliktuskezelési módok:

  • informális megbeszélés

  • közvetlen tárgyalás

  • mediáció

5. Mi a mediáció? Mikor van szükség mediátorra? Ki a mediátor?

6. A mediáció konfliktuskezelési eszköz vagy életszemlélet

7. Mediációs technikák alkalmazása a mindennapokban, és a munka világában

8. A közösségi mediáció alapjai, alkalmazási területei

9. A közösségi tervezés alapjai, alkalmazási területei

 

Gyakorlatok:

  • A közösségi mediáció/közösségi tervezés előkészítése

  • A közösségi mediáció/közösségi tervezés résztvevőinek meghívása és felkészítése

  • A közösségi mediáció/közösségi tervezés fizikai körülményeinek megteremtése

  • A közösségi mediáció/közösségi tervezés forgatókönyvének megtervezése

  • Aki a közösségi tervezést vezeti, a mediátor készségei, képességei, eszközei

  • Váratlan helyzetek kezelése

  • Kérdezéstechnikai gyakorlatok

  • A visszajelzések fontossága, hogyan adunk visszajelzést

  • A közösségi tervezés

  • Közösségi tervezés során alkalmazható módszerek (World cafe, Open space, Peter Block)

 

 Gyakorlatok csoportban:

  • Szimulált esetgyakorlatok eljátszása, személyes és csoportos visszajelzések

  • Csoporttagok által behozott esetek kipróbálása közösségi mediációs technikákkal

bottom of page